Monday, 24 March 2014

TERAPI ALTERNATIF - FLOORTIME

KONSEP
Floortime bertujuan untuk membawa kanak-kanak autisme melalui 6 tahap penting yang menekankan perkembangan emosional. 6 tahap tersebut ialah:

i. Pengawalan kendiri menimbulkan minat terhadap dunia skeliling
ii. Hubungan orang dewasa dengan kanak-kanak lebih rapat keinginan berinteraksi dengan orang lain.
iii. Meningkatkn kemahiran komunikasi 2 hala kanak-kanak itu sedar bahawa tindakannya membawa reaksi kepada orang lain.
iv. Mempertingkatkan pengendalian komunikasi kompleks
v. Idea emosional : iaitu kebolehan melahirkan perasaan
vi. Pemikiran emosional : iaitu kebolehan berfikir tanpa beremosi


PENGENALAN
• Teknik spesifik yang mengikut minat emosional semulajadi kanak-kanak.
• Pada masa yang sama mencabar kanak-kanak kepada tahap sosial, emosional dan intelektual yang lebih baik.
• Interaksi yang menarik mungkin berlaku di ‘lantai’, tetapi boleh diselitkan dengan perbualan dan juga interaksi.
• Diperkenalkan oleh Dr. Stanley Greenspan.
• Sesuai untuk kanak-kanak autisme.
• Berdasarkan kepercayaan bahawa kanak-kanak autisme boleh dibawa ke tahap yang lebih tinggi dengan bantuan orang dewasa.
• Dipanggil floortime kerana orang yang lebih dewasa/pakar akan turun ke ‘ ‘lantai’ dan berinteraksi dengan kanak-kanak bermasalah ini.


LANGKAH–LANGKAH DI DALAM TERAPI FLOORTIME

Pemerhatian
1. Perhatikan dan fikirkan cara untuk mendekati kanak-kanak
2. Pemerhatian: Riak muka, nada suara, bahasa badan dan perkataan

Mendekati (memulakan komunikasi)
1. Gunakan bahasa tubuh badan dan perkataan yang sesuai apabila
2. Kembangkan dan bina minat kanak-kanak terhadap sesuatu perkara

Mengikuti kehendak kanak-kanak
1. Menyokong dan membantu kanak-kanak
2. Membenarkan mereka memilih permainan
3. Akan meningkatkan keyakinan diri dan menjadi tegas

Meneruskan dan mengembangkan permainan
1. Membantu kanak-kanak meluahkan pendapat dan menentukan permainan
2. Bertanyakan soalan yang dapat menggalakkan kanak-kanak berfikir secara kreatif

Kanak-kanak menamatkan komunikasi
Kanak-kanak menamatkan perbualan apabila mereka membalas dan menunjukkan bahasa tubuh mereka


KEPENTINGAN DAN CONTOH AKTIVITI
• Hilangkan Ketakutan dan Kebodohan
• Kanak-kanak autistik tidak semestinya mahu melakukan semua perkara.
• Turuti kemahuan mereka dan kita menjadi pengikut
• Menangkap Ombak
• Bagi kanak-kanak kurang respons, bawa;ah beliau ke pantai dan berdiri di hadapan pukulan ombak kecil.
• Minta mereka mengejar dan melarikan diri daripada ombak di gigi air
• Percikan
• Bermain percikan air dalam kolam
• Memercikkan air, menendang air, membaling bola, dan menggunakan pelbagai peralatan permainan lagi.
• Menjelajah Kotak Pasir
• Menyembunyikan pelbagai objek dalam kotak pasir.
• Meminta kanak-kanak mencari sama ada tanpa alatan atau dengan alatan tangan.
• Melihat Gajah
• Bawa kanak-kanak ke zoo, akuarium, muzium bersejarah dan lain-lain tempat menarik.
• Minta mereka melakukan apa yang telah mereka perhatikan.

0 comments:

Post a Comment

 

(c)2009 Special Kids Need Special Education. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger