DEFINISI
Snoezelen berasal bahasa belanda yakni snuffelen (to sniff) yang bermaksud aktif, eksplorasi. Doezelen (to doze) pula merujuk kepada pasif, relaksasi dan nyaman.
Snoezelen merupakan suatu aktiviti yang mempengaruhi sistem saraf pusat (SSP) melalui pemberian rangsangan yang cukup terhadap sensori primer pada penglihatan, pendengaran, sentuhan, pembauan, serta terhadap sensori internal tubuh pada sistem keseimbangan (vestibular) dan sensari sendi (proprioseptive) dengan maksud untuk memperoleh relaksasi atau aktiviti pada individu dengan tujuan untuk meningkatkan kualiti hidup (van dijk&wind,2001).
Bilik terapi Snoezelen yang dibina khas untuk meransang deria, yang telah dibuktikan melalui kaedah saintifik bahawa ianya membantu kanak-kanak istimewa ini bertindak balas dengan lebih baik kepada latihan dan terapi.
KEPENTINGAN
• Lebih tenang menggalakkan pernafasan bertambah baik.
• Suasana yang santai, menenangkan Snoezelen menyediakan situasi yang ideal untuk pembangunan hubungan terapeutik dan rangsangan deria.
• Memandangkan mereka mengalami kelonggaran yang mendalam tentang Snoezelen, orang yang mengalami ketegangan, kemurungan, atau kebimbangan boleh berehat dan membuka untuk membincangkan perasaan mereka.
• Memberikan kelegaan pada peskit yang akut dan kronik.
• Peralatan Snoezelen yang sama perlahan-lahan merangsang individu pasif juga boleh melegakan mereka yang terdedah kepada pergolakan. Pesakit yang telah mencapai kewaspadaan yang optimum adalah lebih berupaya untuk berhubungan dengan orang lain dan persekitaran mereka.
• Pakej terapi lengkap, menangani kedua-dua kecekapan motor kasar dan keperluan emosi, dengan matlamat menggerakkan setiap orang ke arah peringkat tertinggi yang mungkin berfungsi.
• Peluang untuk relak, eksplorasi dan ekspresi diri.
• Sebagai aktiviti bagi anak yang mengalami masalah tingkah laku dan gangguna emosi.
• Snoezellen dapat membangunkan dan membina kepercayaaan dan keyakinan pada diri sendiri.
• Mengurangkan rasa stress.
TEKNIK TERAPI SNOEZELEN
• Berbaring, bermain dan memeluk bantal.
• Menikmati berayun di kerusi gantung
• Mendengar muzik lebut dan berkhayal
• Bermain dengan tangga dan cermin
• Memerhatikan pola-pola lampu warna warni dan berkelip
• Memerhatikan gelembung warna bergerak-gerak
• Menyelam dalam kolam bola
• Melakukan relaksasi dengan tidur tiduran menggunakan selimut.
MASALAH PERLAKSANAAN
• Kos kewangan yang tinggi
• Kesukaran mendapatkan alatan
• Kos peralatan yang mahal
• Tempat yang besar dan luas
• Penyelenggaraan yang berjadual
• Kepakaran yang terhad.
• Pematuhan kepada jadual dan rutin aktiviti terapi.
• Kerjasama ibubapa , guru serta murid
• Tindakan susulan yang terhad.
• Tidak dapat diaplikasikan di rumah.
CADANGAN PENAMBAIKAN
• Sokongan dan kerjasama ibubapa dan pelbagai disiplin
• Mematuhi rutin dan jadual secara tetap
• Mendapatkan bantuan kewangan yang secukupnya.
• Mempelajari kepakaran daripada pakar-pakar yang berkaitan.
• Susun atur bilik yang kondusif
PENUTUP
Terapi ini sangat memberi kesan yang positif kepada pelbagai kategori murid-murid pendidikan khas. Keberkesanannya amat bergantung kepada sokongan dan kerjasama ibubapa dan ahli pelbagai disiplin dalam masyakarat. Pihak sekolah boleh memainkan peranan dalam penyediaan bilik terapi snoezelen ini sekiranya mendapat bantuan kewangan yang mencukupi . Kesanggupan ibu bapa dan guru meluangkan banyak masa akan memberikan manfaat kepada murid-murid bekeperluan khas.
0 comments:
Post a Comment